Selalunya kita mendengar amalan baik untuk kesihatan tubuh badan, tetapi kali ini kita beri sedikit kelainan kerana amalan baik anda juga boleh memastikan kesihatan dan keselamatan PC. Kesihatan dan keselamatan yang bagaimana? Tentulah daripada ancaman virus, serangan Malware, PC beroperasi lambat, kehilangan dan perkara-perkara lain yang harus dan tidak seharunya dilakukan untuk melindungi PC yang begitu anda hargai (bagi sesetengah orang sangat-sangat berharga).

Amalan-amalan ini ada sesetengahnya begitu mudah untuk dilakukan dan ada juga yang agakmemakan masa dan memerlukan sedikit pelaburan. Tetapi jika hendak difikirkan, apalah sangat anda mengeluarkan sedikit wang untuk keselamatan PC anda daripada perlu melabur sekali lagi bagi mendapatkannya semula sekiranya rosak, hilang dan sebagainya. Berikut antara perkara yang boleh dilakukan untuk keselamatan PC:

BUAT
1. IMBASAN VIRUS
Paling senang dan perlu ada sedikit kerajinan. Jadikan amalan setiap minggu atau selang tiga hari untuk jalankan imbasan antivirus dan anti-spyware pada PC anda. Anda juga perlu pastikan perisian antivirus sentiasa dikemaskini untuk mendapatkan perlindungan daripada serangan virus terkini.

2. PERIKSA SERTA MERTA
Jadikan amalan untuk serta merta memeriksa emel atau fail yang anda muat turun daripada sebarang virus atau aktiviti yang mencurigakan yang boleh mengancam keselamatan PC anda.

3. KATA LALUAN SELAMAT
Sentiasa tukar kata laluan anda dan pastikan ianya tidak mudah diteka oleh orang lain. Tetapkan kata laluan untuk komputer dekstop dan komputer riba anda dan begitu juga sebaik-baiknya untuk peranti digital lain.

4. AKSESORI TAMBAHAN
Dapatkan aksesori tambahan seperti kunci komputer riba dan sebagainya untuk melindungi PC anda daripada kecurian atau kehilangan.

5. PENDINGIN KOMPUTER
Dapatkan juga pendingin komputer untuk memastikan ianya sejuk dan mampu beroperasi dengan baik. Tempatkan PC anda kawasan yang tidak terlalu panas atau yang mempunyai aliran udara.

6. BERSIHKAN PC LUAR DALAM
Bersihkan PC anda luar dan dalam seperti membuang fail-fail yang tidak digunakan, memadam fail sambungan .exe yang mencurigakan, jalankan Disk Cleanup dan Disk Defragmenter secaraberkala. Bersihkan juga PC anda daripada habuk dan cecair serta bahan lain yang boleh merosakkan PC anda.

0 Comments:

Post a Comment




Get your own Digital Clock

Powered By Blogger

profile

My photo
'pain' bermksud sakit...tp nama ak bunyi mcm ni park_in.haa..asal dri kelantan"klate" tpi mnetap di ganung drul iman..ak bdk baek tpi nakal ckit.huhu..ak baek sbab ak dak skulh agama..hehe.xde ah..sje je.em klu ad msa kollah no ni 0140004444 tkan2 xdpt.hehe..da

asalnya..

sejarah tertubuhnya blog ini adalah pada 15 april 2009 bersamaan 19 rabiul(nama abg aku) akhir 1430...bagi teman2 yang sudi melawati blog ini diucapkan bebanyak time kasih..tetapi "sudi2lah promote kt member2 2 tentang kewujudan blog ak yang serba sederhana ini"..hehe.aku buat benda ni pun bukan ap, bagi memenuhi ruang masa lapang aku yg brtimbun2 ni..hehe.ape2 pun keep in sentuh(touch) & up 2 tarikh(date) k..

jom chat


ShoutMix chat widget

member